• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Någon som vet på ett ungefär hur lång tid det tar från förslag på skuldsanering (efter inledande) till beviljad skuldsanering? Hur lång tid tog det för er? Slutspurten ju…
när det gått såhär långt hur orolig bör man vara att det mot förmodan inte skulle bli beviljat? Tack!
För sambon tog det några månader. Två-tre.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Låter mycket från vad jag hört… men pratat med 2 olika på KF där den ena sa 1 månad fram och den andra 2. Från när förslaget godkändes av mig dvs..
Efter förslaget blivit godkänt av dig räknar dom med att det tar 3 veckor innan det vinner laga kraft så länge ingen av borgenärerna invänder på något vis. Du får däremot inget meddelande om att det vunnit laga kraft utan bara om någon motsatt sig din sanering. Så efter 4-5 veckor utan att ha hört något alls kan du nog vara tämligen säker på att din sanering vunnit laga kraft.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Efter förslaget blivit godkänt av dig räknar dom med att det tar 3 veckor innan det vinner laga kraft så länge ingen av borgenärerna invänder på något vis. Du får däremot inget meddelande om att det vunnit laga kraft utan bara om någon motsatt sig din sanering. Så efter 4-5 veckor utan att ha hört något alls kan du nog vara tämligen säker på att din sanering vunnit laga kraft.
Där blev det lite fel…dessvärre. Efter man själv har godkänt förslaget, så skickas förslaget ut till samtliga borgenärer för deras tyckande. Dom har två - tre veckor på sig att inkomma med antingen att dom godkänner eller opponerar sig.
Därefter fattar Skusan beslut om skuldsanering. Blir det, som i ca 99% av fallen i detta skede, ett beslut om skuldsanering, så tar det ytterligare ett par veckor (tror det är 3 veckor) innan beslutet vinner laga kraft.
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Där blev det lite fel…dessvärre. Efter man själv har godkänt förslaget, så skickas förslaget ut till samtliga borgenärer för deras tyckande. Dom har två - tre veckor på sig att inkomma med antingen att dom godkänner eller opponerar sig.
Därefter fattar Skusan beslut om skuldsanering. Blir det, som i ca 99% av fallen i detta skede, ett beslut om skuldsanering, så tar det ytterligare ett par veckor (tror det är 3 veckor) innan beslutet vinner laga kraft.
Jag tyckte det kändes fel det jag skrev men reflekterade inte så mycket över det inatt ;p
I stay corrected! :p
 

Vindälva

Viktig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
1 April 2020
Meddelanden
68
Mottagna reaktioner
41
Poäng
147
Fick beviljad skuldsanering för en vecka sen , nu igår o idag kommer massa förfrågningar på creditsafe o uc …. Varför gör fodringsägarna så?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Fick beviljad skuldsanering för en vecka sen , nu igår o idag kommer massa förfrågningar på creditsafe o uc …. Varför gör fodringsägarna så?

Dom vill se det dom kan om din ekonomi och framför allt längre fram om du har lämnat korrekta uppgifter kring inkomst och liknande.
 

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Absolut!
Väntar på slutgiltigt svar hur det har kunnat bli dubbelt.
Men enligt handläggaren när jag ringde sa att det är banken som skickat in dessa uppgifter men att de skulle ta kontakt med banken så fort som möjligt för att se om dom fyllt i fel uppgifter och isåfall vilket av lånen som ska plockas bort om det inte skulle stämma.

Så uppdaterar vidare när jag fått samtalet om hur det blir. :)
Uppdatering!

Fick svaret att inkassobolaget som har hand om skulden från banken hade råkat dubbelregistrera skulden.
Men blir lite fundersam att man råkar dubbelregistrera en skuld men det är två helt olika summor och lånenummer.. :axelryck:

Men lånet som inte stämde togs bort och borgenärerna får några procent mer tillbaka. Jag behåller samma betalplan som tidgare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp